SEO = Zoekmachine optimalisatie

#watisseo

Een van de meest gestelde vragen van onze klanten is: Wat is SEO en hoe werkt het? SEO staat voor Search Engine Optimization, dit betekent zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van webpagina’s en hun inhoud om gemakkelijk gevonden te kunnen worden door internetgebruikers die op zoek zijn naar termen die relevant zijn voor jouw website(s).

We noemen dit ook wel organisch verkeer. De term SEO beschrijft ook het proces om webpagina’s eenvoudiger te maken voor zoekmachine indexering software, ook wel bekend als “crawlers”, om je site te vinden, te scannen en te indexeren.

Hoewel het concept van SEO tamelijk eenvoudig is, hebben veel nieuwkomers op het gebied van SEO nog steeds vragen over de specifieke kenmerken, zoals:

– Hoe optimaliseer je jouw website voor zoekmachines?

– Hoeveel tijd moet je aan SEO besteden?

– Hoe kun je goed SEO-advies onderscheiden van slecht of schadelijk SEO-advies?

Misschien wel het belangrijkste aspect van zoekmachine optimalisatie is hoe je daadwerkelijk gebruik kunt maken van SEO om meer relevant verkeer, leads en verkoop voor jouw bedrijf te stimuleren.

Welke factoren hebben invloed bij SEO?

Er zijn vele factoren die invloed hebben bij SEO. De een is wat belangrijker dan de ander, maar uiteindelijk draait het erom dat je de juiste mix hebt.

De volgende factoren hebben invloed bij SEO

– Strategie

– Content

– Linkbuilding

– Sociale Media

– Website optimalisatie

– Website design

– Internet verkeer

– Sitemap optimalisatie

– HTML

– Feedback

– Keyword onderzoek

– Ranking

– Title Tags

– Meta Descriptions

– H1

– Autoriteit

Man SEO factoren
Voordelen SEO grafiek met stijgende lijn organisch verkeer

Wat zijn de voordelen van SEO?

SEO heeft vele voordelen. Om te beginnen krijg je meer organische bezoekers naar jouw pagina. Meer bezoekers betekent over het algemeen meer conversie en meer conversie betekent meer omzet.

SEO is kosten effectief, dat wil zeggen dat je met een beperkt budget goede resultaten kunt behalen.

ROI – Return on Investment. Of het nou gaat om een e-commerce of gewone website, de resultaten zijn heel goed meetbaar en te kwantificeren. Je kunt precies zien welk pad de gebruiker tot de daadwerkelijke aankoop of handeling op jouw pagina plaatsvindt, bewandelt.

Door hoog in de zoekresultaten te verschijnen vergroot je je merkbekendheid. Iedereen weet wie Albert Heijn is, maar toch maken ze reclame op verschillende media kanalen. Zo blijven ze onder iedereen zijn aandacht. Met SEO maak je eigenlijk gratis reclame voor jouw bedrijf.

“SEO is only not seen as rocket science by those who already know it”

- Danny Sullivan

Zitten er ook nadelen aan SEO?

Google verandert regelmatig het algoritme dat ze gebruiken om pagina’s te laten ranken. Je moet actief onderzoek doen naar de wijzigingen en regelmatig je website met speciale software scannen dat in het oog houdt of je nog stijgt of daalt in de zoekresultaten.

Een ander nadeel aan SEO is dat het veel tijd kost, zeker als je geen SEO specialist bent. Tijd die jij waarschijnlijk liever besteedt aan het runnen van jouw bedrijf. Wij kunnen dit van A tot Z voor jou uit handen nemen. Je kunt kiezen uit één van onze SEO pakketten of we maken vrijblijvend een offerte, gericht op jouw specifieke wensen.

Nadelen van zoekmachine optimalistatie
Belangrijkheid SEO

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO ofwel zoekmachine optimalisatie is belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachines. Als je een website hebt laten maken is de kans groot dat de websitebouwer geen zoekwoorden onderzoek heeft gedaan. Waarschijnlijk heb je daar zelf ook helemaal niet aan gedacht. Dat snappen wij, want daar wil je je ook helemaal niet mee bezig houden toch?

Bij 97% van de websites die wij tegenkomen zijn de basis SEO instellingen niet in orde. Als jouw concurrent dat wel heeft gedaan dan kom je altijd onder hem te staan en zal je aan zoekmachine adverteren moeten doen om online zichtbaar te worden. Dit kan voor de meeste branches flink in de papieren lopen tot wel bedragen van €25,- per klik naar jouw pagina en dan heb je nog steeds niet de garantie dat deze persoon iets bij je koopt.